PORTO MONTENEGRO – Tivat, Crna Gora

Nekadašnji vojni arsenal godinama skriven od očiju javnosti pretvoren je tokom poslednje decenije u jednu od najlepših marina za jahte na svetu. Magazin COLUMBO posetio je čuveni Porto Montenegro u Tivtu, mesto gde se okupljaju slavni, bogati i ljubitelji jahtinga – luku koja je postala najslađe utočište na Jadranu.

Porto Montenegro je carstvo luksuza koje je vrlo brzo postala i omiljena turistička destinacija u Crnoj Gori. Ovo je kompleks rezidencijalno-poslovnog naselja sa brojnim velelepnim sadržajima – od luksuznog hotela Regent sa 5 zvezdica podignutim 2014.godine, pa sve do apartmana koji izgledom podsećaju na šarm Venecije.

Porto Montenegro nalazi se na obali Tivta u zalivu Boke Kotorske, a marina je podignuta na mestu nekadašnjeg vojnog Arsenala koji je dugi niz godina bio u stanju propadanja. Nakon aukcije 2006.godine prostor je kupljen od strane kanadskog biznismena Pitera Manka, a tek dve godine kasnije biće objavljeno da su prvi suvlasnici Porto Montenegra širom sveta poznati poslovni ljudi Oleg Deripaska, Natanijel i Džejkob Rotčajld i drugi. Njihov san je bio da se baš na ovom mestu, nedaleko udaljenom od Tivatskog aerodroma, prirodne oaze Solila gde sleću flamingosi i slikovitog ostrva Sv.Marko, podigne luka koja će postati omiljeno sastajalište moćnih.

Marina je otvorena 2009.godine sa prvih 85 vezova i od tada se u fazama kompleks gradi, a sama luka proširuje tako da danas poseduje čak 127 vezova za superjahte od ukupno 450. Planirano je da konačan broj vezova u marini bude neverovatnih 850, od kojih bi 311 bili namenjeno jahtama dužim od 24m, što će Porto Montenegro učiniti definitivno najvećom marinom za superjahte na Mediteranu.

Zajedno sa vizurama Tivta, čija je centralna zona renovirana, Porto Montenegro pruža zaista osećaj glamura i luksuza koji je na poseban način dostupan svima. Naselje čine brojne radnje, marketi, restorani, sportski klubovi, dok je arhitektura svedena, ali posvećena i najmanjim detaljima. Obilje fontana, malih trgova, bašti i umetničkih dela. Prvi objekti u Porto Montenegru dobili su svoje nazive po ženskim toponimima iz crnogorske istorije u nameri da se na drugačiji način naznači uloga nežnog i lepšeg pola na tlu Crne Gore. Jedan od objekata, recimo, nosi ime Ksenija, po ćerki crnogorskog kralja Nikole koja je bila prva žena vozač automobila na Balkanu, velika feministkinja i profesionalni fotograf.

Porto Montenegro trenutno poseduje 229 stanova, od studija pa do penthaus apartmana sa privatnim bazenima i fitnes centrima. U luci se nalazi i vez koji bi mogao da primi trenutno najveću jahtu na svetu. Primera radi u Porto Montenegro luci mogla bi biti ukotvljena jahta dužine 250 metara, koja inače još ne postoji, jer je trenutno najveća jahta na svetu dužine 188 metara, a u izgradnji je jahta koja će biti duga čak 222 metra i njoj će odmah po prvoj plovidbi biti poslat poziv da se ukotvi u Porto Montenegru. Kompetetivnost jahting industrije je velika i veruje se da će ovaj deo Boke u skorijoj budućnosti biti omiljeni evropski dom svim super jahtama na svetu.

   

Luka sadrži 5 molova, od kojih najčuveniji čuva uspomenu na stari kran iz prošlog veka koji je renoviran i postao je svojevsrni simbol krajolika. Porto Montenegro se prostire na 24 hektara zemljišta i 65 hektara površine mora koje je zakupljeno od države Crne Gore i starog vojnog arsenala, na period od 99 godina po ceni od 23 miliona evra, uz obavezu čišćenja prostora Arsenala. Danas se nedaleko od Yacht kluba uzdiže staro renovirano zdanje Arsenala pretvoreno u prostor sa muzejskim postavkama koji čuva čak i staru podmornicu Heroj, koja je 2013. renovirana, a o njoj brine i stara se poslednji kapetan koji je njom plovio.

Jedan og glavnih simbola Porto Montenegra je 64 metra dug bazen u okviru Porto Montenegro Yacht kluba. Infiniti bazen sa dimenzijama olimpijskog, deo je sada već medijski najčuvenijeg kutka Porto Montenegra – prostora poznatog po veličanstvenim žurkama, proslavama i hedonizmu. Rentiranje samo jedne ležaljke na ovom bazenu dnevno iznosi 44 evra po osobi, što je najviša cena takve usluge na ovom delu Jadrana. Ipak, pomenuti Yacht klub pruža bez ikakve sumnje vrhunsku uslugu, maksimalnu bezbednost i prekrasno uređen i održavan ambijent.

Pomenuti Porto Montenegro Yacht klub sadrži još dva ekskluzivna kluba od kojih je Platinum sa 5 zvezdica, poznat po glamuroznim zabavama koje ugošćuju isključivo 28+ klijentelu. Oko bazena se nalazi 188 ležaljki, a cena iznajmljivanja je „oruđe“ da se na svojevrsan način pravi „selekcija gostiju“. Ulaz u klub nije zabranjen ni onima koji bi želeli samo da se okupaju u bazenu uz određenu uslugu sa bara, ali ekskluzivitet celog mesta diktira trendove i stvara atmosferu koja odiše glamurom, koji ipak nije pristupačan svačijem džepu.

Kompleks kluba sa, sada već čuvenim bazenom, otvoren je 2011.godine, izgradnja je koštala vrtoglavih 7 miliona evra i njegov autor je londonski arhitekta Richard Hywel Evans. Bazen je dug 64 metara i njime dominira skulptura „8 mogućnosti“, delo čuvenog katalonskog umetnika  Jaume Plensa-e, poznatog po tome što „slova i brojeve iz različitih kultura spaja u silete ljudi koji najčešče rukama drže svoja kolena s pogledom usmerenoj ka pučini“.

Na bazenu se u jutarnjim časovima organizuju seanse joge, dok je svakog četvrtka „golden hour“ kada je upotreba ležaljki besplatna od 19 do 21h. Destinacija Porto Montenegro postaje sve zanimljivija svetski poznatim brendovima, kao što je Jaguar, koji ovde realizuju svoje atraktivne marketinške kampanje.

Proteklog leta u naselju je otvorena vrlo interesantna gluten free pekara, kao i libanski restoran Byblos čiji je vlasnik upravo jedan od inostranih stanara Porto Montenegra. Ulice Porta krasi i nova prodavnica luksuznih satova, a u jednoj od galerija izloženi su radovi Roberta Marsa, čuvenog britanskog street artista. Veliki Sajam nautike ovde se održava početkom septembra meseca i postaje sve čuveniji u svetu.

  

Na prostoru Porto Montenegra radi i britanska Knightsbridge internacionalna škola namenjena deci stanara, gostiju, ali i brojnih diplomata. Naselje obiluje poznatim brendovima, a među više od 60 zakupaca prostora nalaze se i čuveni lanci restorana, ali i modni dizajneri čija su dela vrh svetske, ali i domaće mode. Ponos Porto Montenegra jesu nekoliko umetničkih galerija gde izlažu najčešće umetnici iz regiona.

Do sada je u marinu i naselje uloženo preko 420 miliona evra, a oko 1000 ljudi radi u samom naselju i marini. Trenutno se gradi novi rezidencijalno-poslovni kompleks od 62 stana, a vrednost investicije je 35 miliona evra. Protekle godine je u marini bila ukotvljena jahta Mine Queen dužine 128 metara, što je najveća jahta koja je ikada doplovila do Crne Gore, a proteklog leta u marini se našla i jahta sa jarbolom visokim 96 metara, zbog čega je tražena posebna dozvola Uprave letenja jer je bila potrebna provera da li bi takvo jedro moglo bilo čime da ugrozi sistem navigacije Tivatskog aerodroma.

Predstavnici Porto Montenegra, shodno čudnom običaju kojim „štite privatnost gostiju“ na prostoru koji je inače i više nego javan, ne žele zvanično da potvrde da su se ovde našla mnoga poznata imena svetskog džet seta, iako su već inostrani mediji izveštavali da se ovde šetao fudbaler Kristijano Ronaldo, a nedavno je u Portu bio i poznati TV kuvar Džejmi Oliver. Dok recimo luka u Monte Karlu nema ništa protiv da medijima potvrđuje kojih poznatih ličnosti se jahte trenutno nalazi u njoj, najlepša luka u Crnoj Gori svoju tajnovitost pravda željom da Porto ostane luka u kojoj slobodno šetaju svi turisti i gosti Tivta i okoline, a pri tom se čuva i mir najslavnijih ličnosti koje dobar vetar nanese u Boku Kotorsku. Porto Montenegro bi trebalo da ostane kutak gde bi se svi mogli osećati kao VIP.

Osećaj nepretenzioznosti odiše krajolikom Porto Montenegra. Od arhitekture koja spratnošću i stilom na moderan način koketira sa venecijanskom, pa do namere da sav glamur prisutan na ulicama naselja bude isključivo takozvani „luksuz u japankama“. Cene pića u kafeima Porto Montenegra ne razlikuju se od onih u Kotoru, dok su najčešći šetači marinom upravo brojni turisti koji letuju širom zaliva i maksimalno uživaju u prelepim detaljima Porta. Iako je upoređivan sa Monakom, Porto Montenegro ipak ostaje jedan vrlo upečatjiv i jedini sweet escape“ u ovom delu Evrope i Mediterana.

Aerodrom u Tivtu direktnom linijom je vezan sa Porto Montenegrom, a važno je naglasiti da su Tivat i Porto povezani i pogrešno je misliti da ova čudesna marina nije deo nove tradicije Tivta. Magazin COLUMBO se prilikom posete ovoj luci i Tivtu uverio u sinergiju ova dva mesta i o čudesnom sjaju Tivta koji je izgradnjom Porto Montenegra dobio i možda sasvim novu budućnost.

Prvobitno je cena kvadratnog metra rezidencijalnog prostora u Porto Montenegru bila 4.500 evra, dok danas dostiže iznos od 6.500 evra i potpuno zavisi od različitih faktora – da li se apartman kupuje u pretprodaji, da li je stan manje ili veće kvadrature, kakva je opremljenost, pogled na more i sl. Protekle godine Porto, ali i Crna Gora dobili su svog prvog kupca iz Japana, dok su inače prvi kupci bili pretežno poreklom iz Velike Britanije, potom je usledio talas kanadskih kupaca, a tokom 2012. i 2013.godine najbrojniji kupci kvadrata u Porto Montenegru bili su ruski zaljubljenici u Crnu Goru, dok u poslednje vreme najbrojniji novi stanari dolaze sa Bliskog istoka, kojima su inače ukinute vize od strane države Crne Gore. Naravno, među vlasnicima stanova u ovom prekrasnom naselju ima i žitelja sa područja regiona, a veliki broj njih poreklom su sa prostora bivše Jugoslavije, a najčešće rade u nekoj od zemalja Zapadne Evrope ili SAD.

Zabavna je činjenica da su brojni stanari Porto Montenegra privrženi međusobnim povezivanjem i neretko su ovi prostori mesta za sklapanje novih poslova, ili stvaranje novih inovativnih biznis ideja. Sve što je izgrađeno u luci je prodato, a po biznis modelu investitora nikada se ne gradi novi objekat dok sve do tad sagrađeno u potpunosti ne bude prodato. Najskupli stanovi bili su penthaus apartmani koji su koštali oko 3 miliona eura, dok su najjeftiniji apartmani koštali oko 200.000 eura. Kvalitet izgradnje ali i vrednost lokacije diktiraju visinu cena stanova, dok se, kako COLUMBO saznaje, uskoro može očekivati i izgradnja stanova čija bi cena mogla biti povoljnija od dosadašnjih, oko 3.000 eura po metru kvadratnom.

Cena rentiranja vezova za jahte varira od par desetina evra na dan, preko 1000 evra na 3 meseca, do par stotina hiljada na nekoliko do 30 godina. Vezovi se ne kupuju, već se isključivo zakupljuju. Dosadašnje iskustvo govori da je najveća selekcija jahti i brodova koji su sada vezani u luci, ovde ukotvljeno na vremenski period od godinu do 30 godina. Visok kvalitet zaštite i idealna lokacija u zalivu garancija su luksuzne usluge koja je Porto Montenegro postavilo na sa  vrh liste luka sa jahting uslugama.

Svi gosti Porto Montenegra, pa i njeni stanari, ovu marinu mogu da koriste kao početnu tačku za istraživanje brojnih prekrasnih ambijenata Boke Kotorske – od Kotora, perasta sa čuvenim ostrvima, preko manastira Savina, Herceg Novog i poluostrva Luštice koje je nedaleko udaljeno, a gde se uveliko podiže totalno novi grad sličan Portu pod imenom Luštica Bay, a nedaleko udaljen ostalih atraktivnih utočišta i brojnih primera ruralnog turizma.

Na neki način sakriven od prostranstva Jadranskog mora i Mediterana, ušuškan u najzelenijem delu Boke, u komšiluku dobrih ljudi, Porto Montenegro vremenom postaje simbol koji je podignut u slavnom zalivu, simbol koji bi uskoro mogao postati slavniji od veličanstvene Boke Kotorske.

Tekst: Dragan Gulić / Porto Montenegro, Photo: Porto Montenegro, Dragan Gulić, Columbo Archive.

Reportaža je nastala kao deo press ture u organizaciji TOP ONE agencije za marketing i konsalting iz Zemuna. Zahvaljujemo Ambasadi Crne Gore u Beogradu, Turističkoj organizacije Crne Gore i gradova Herceg Novi, Kotor i Tivat, kao i Ireni Eklemović i Ireni Stolić – TOP ONE, na organizaciji i realizaciji putovanja.

Copyright ©2016. Dobro jutro Columbo – Sva prava zadržana